2024 m. balandžio 16 d., Antradienis

Tyrimų fondas

Senos interneto svetainės versijos

Fotografija

*print*

Archyvas :: Ieva Mazūraitė-Novickienė: Fotografė Ieva Rutė ir jos vaizdai virsmai

2022-01-07
 
Ievos Rutės nuotr.

Ievos Rutės nuotr.


Ieva Mazūraitė-Novickienė

 


Vilniaus fotografijos galerijoje (Stiklių g. 4, Vilnius) 2022 m. sausio 12 d. - vasario 5 d. veiks Ievos Rutės personalinė paroda „vaizdai virsmai".
Susitikimas su autore bei parodos pristatymas vyks sausio 12 d. (trečiadienį) 16.00 - 18.00 val.
„vaizdai virsmai" - antroji Ievos Rutės personalinė fotografijos paroda, kurią menininkė rengia po gana ilgos pertraukos. Po pirmojo debiuto Vilniaus fotografijos galerijoje 2011 m. Ieva Rutė spėjo atitolti nuo kūrybos šia medija, pasinerti į keramikos pasaulį, atrasti tekstilinių rankdarbių malonumą ir vėl sugrįžti prie šviesoraščio praktikos. Nepaisant dinamiškos įvykių tėkmės, menininkė išlaikė savo unikalų braižą -bet kokiomis aplinkybėmis atrasti naujas galimybes kūrybai skleistis. Jos asmeninės patirtys, aistros ir pomėgiai ir yra šioje parodoje du labai skirtingus fotografinius darbus jungianti ašis.
Juodai baltų fotografijų serija iš vienos paskutiniųjų ikipandeminių kelionių po Tibeto kalnus atspindi menininkei artimą nomadišką gyvenimo būdą. Fotografijose jau ankstesnėje parodoje regėti motyvai: kalnų keliai, perėjos, upės, slėniai, kuriuose kartkartėmis šmėžuoja šventyklos ar tenykščiai gyventojai. Pati autorė prisimena, jog šįkart būta gana nelengvos kelionės, todėl kiek ironiškai skamba, jog juostiniame fotoaparate tuomet suko nebrangią kinų gamybos fotojuostą pavadinimu „Lucky". Išryškinus juostelę, paaiškėjo, jog įvairių aplinkybių, atsitiktinumų, nevalingų įvykių dermė fotografinius vaizdus padengė dar vienu nenumatytu sluoksniu. Į kalnų peizažus netikėtai įsiveržė papildomas vizualinis triukšmas: skaitmenų ir žymenų „tinklas", kurį į fotografavimo veiksmą atsinešė naudota „Lucky" fotojuostelė. Šis sluoksnis savarankiškai veikia vaizdo struktūras ir nebejotinai kreipia jų interpretacijas, primeta pagavų visuotinio sekimo diskursą. Tačiau fotografė juo nemanipuliuoja, fotojuostelės techninio broko intervenciją priima kaip duotybę, ne nemėgindama to slėpti, ar mistifikuoti. Todėl nepaisant vaizdų drumstumo, fotografės pozicija teikti vaizdą tokį, kokį jį užrašė šviesa, leidžia Ievos Rutės optiką laikyti skaidria. Tai lemia menininkės laikysena ir savotiškas kūrybos credo: kokioje menų srityje ji besireikštų - keramikos ar mezgimo amatuose, kelionėse ar fotografijoje - Ievos Rutės kūryba yra analoginė. Jos santykis su tikrove taktilinis, realybės rūpumo lytėjimas visada palieka tiesioginius įspaudus menininkės kuriamuose objektuose ar jų paviršiuose.
Antrasis projektas, pristatomas parodoje „vaizdai virsmai" - arbatos fotografija. Tai - unikalus beaparatės, procesinės fotografijos pavyzdys. Fotografijos istorija jau seniai parodė, kad nuotraukos gali būti kuriamos ir nesinaudojant juodąja dėže - fotokamera - tai gana plačiai paplitusios praktikos. Tačiau šis eksperimentinis projektas į beaparatės fotografijos arsenalą įveda visiškai netikėtus potėpius. Pats tokios arbatos fotografijos kūrimas - performatyvus procesas. Būdama aistringa arbatos gerėja, žinove ir kolekcininke, mėgavimąsi šiuo gėrimu jau senokai pavertė socialinio bendravimo priežastimi, būtinu atributu ir tarpininku. Išgerti tūkstančiai puodelių arbatos yra šio procesualaus meno kūrinio priežastis ir esmė. Arbatžolės, atidavusios savo veiksmingąsias medžiagas karštam vandeniui, paliekamos ant šviesai jautraus fotopopieriaus lapelio. Šviesos, arbatžolės ir fotopopieriaus emulsijos sąveika atlieka likusį vaizdo kūrimo veiksmą. Rezultatas - indeksiškas žolės atvaizdas, neretai virstantis net kelių dimensijų abstrakcija. Įdomu, kad menininkė arbatos fotografijas palieka nefiksuotas, tai yra jos, veikiamos šviesos, ir toliau yra vizualiai kintančios. Kiekvienas toks lapelis pažymimas arbatos, palikusios savo pėdsaką šviesai jautriame popieriuje, pavadinimu ir jos gėrimo laiku. Instaliacijoje arbatos šviesoraščiai eksponuojami chronologine tvarka. Tai - savitas erdvinis dienoraštis, kuriame šviesa ir arbata rašo, o fotopopierius, tarsi koks ledas užšaldydamas menininkės laiką, verčia šį veiksmą vaizdiniais. Ši paroda taip pat yra dar viena Ievos Rutės laiko atkarpa, kuri bus įvaizdinta naujais arbatos gėrimo pėdsakais su parodos lankytojais.
Lietuvos fotomenininkų sąjungos veiklą finansuoja Lietuvos kultūros taryba.
***
Vilniaus fotografijos galerijos darbo laikas
II - V 12.00 - 18.00
VI 12.00 - 16.00
 
Rubrika Fotografija yra SRTRF projeto dalis. 
 
 
 
 

 

Paskutinį kartą atnaujinta: 2022-03-30 12:23
 
 

Komentarai (0)

Jūsų el. paštas

Rašyti komentarą

Vardas
Tekstas
Apsaugos kodas
secimg
2007 © “Lietuvos žurnalistų sąjunga” - žurnalistams, mediadarbuotojams ir visuomenei - įvykiai, analizė, kūryba.
Sprendimas: Fresh media