2024 m. kovo 29 d., Penktadienis

Tyrimų fondas

Senos interneto svetainės versijos

Savaitės tema

*print*

Archyvas :: Atnaujintose politinės reklamos skelbimo tvarkose – naujovės, kurias verta žinoti

2022-08-30
 
Vyriausioji rinkimų komisija (VRK), artėjant Rinkimų kodekso įsigaliojimo datai, patvirtino naujas Išorinės politinės reklamos taisykles, Politinės reklamos žymėjimo tvarkos aprašą bei Rekomendacijas dėl politinės reklamos skleidimo ir vertinimo.
VRK sprendimais patvirtintos politinę reklamą reglamentuojančios tvarkos bei rekomendacijos galios rinkimų ir referendumų politinių kampanijų laikotarpiu bei laikotarpiu tarp politinių kampanijų.
Viena iš Rinkimų kodekso naujovių - politinė reklama yra ne tik teigiama, bet ir neigiama informacija apie politinės kampanijos dalyvį ar politinę organizaciją.
Kitaip tariant, politinė reklama gali būti ne tik teigiamai nušviečianti politinės kampanijos dalyvį, bet ir siekianti sukelti neigiamą poveikį jo atžvilgiu, o vienas iš jos tikslų gali būti siekis paveikti rinkimų rezultatus politinės kampanijos dalyvio nenaudai.

PLOTAI IŠORINEI POLITINEI REKLAMAI NEBEGALI BŪTI SUTEIKIAMI NEATLYGINTINAI

Nauja taisyklė, reguliuojanti išorinės politinės reklamos skelbimą, nurodo, kad draudžiama įrengti išorinę politinę reklamą neturint žemės, statinių ar kitų objektų, ant kurių ar kuriuose ji įrengiama, savininko rašytinio sutikimo.

Duoti sutikimą neatlygintinai skleisti išorinę reklamą negali juridiniai asmenys visais atvejais, o fiziniai - ant turimų reklamai skleisti skirtų specialių pateikimo priemonių (stendų, skydų, stulpų, vitrinų ir pan.). Išimtis galioja tik politinės reklamos skleidimui viešose skelbimų lentose, kuriose visų asmenų skelbimai gali būti publikuojami neatlygintinai.
Kita išorinę politinę reklamą reguliuojanti naujovė numato laikotarpį, per kurį politinė reklama privalo būti pašalinama po rinkimų. Politinės kampanijos dalyviai turi pasirūpinti, kad jų reklama būtų pašalinta nuo išorinės reklamos vietų per mėnesį nuo rinkimų rezultatų paskelbimo.
Išorinė reklama gali būti įrengta paskutinę darbo dieną iki politinės reklamos draudimo laikotarpio, t. y. paskutinio penktadienio iki rinkimų dienos, jei tai nėra šventinė diena.
VRK patvirtintose Išorinės politinės reklamos taisyklėse nustatyti ir kiti reikalavimai bei ribojimai, paaiškinta apie sutikimų politinei reklamai skleisti išdavimą, skirta dėmesio išorinės politinės reklamos skleidimui agitacijos draudimo laikotarpiu apibrėžti ir kt.

NEBUS PRIVALOMA ŽYMĖTI NEATLYGINTINAI SKELBIAMĄ POLITINĘ REKLAMĄ

Rinkimų kodekse apibrėžta atlygintinos politinės reklamos sąvoka ir numatyta pareiga, kad atlygintina reklama politinės kampanijos laikotarpiu iki rinkimų rezultatų paskelbimo turi būti pažymėta ir atskirta.

Laikotarpiais tarp politinių kampanijų skelbiama atlygintina politinė reklama turi būti tik atskirta nuo kitos informacijos.
Politinės reklamos žymėjimo tvarkos apraše nurodoma, kaip turi būti atskiriama atlygintinai publikuojama politinė reklama, kaip ji turi būti žymima politinės kampanijos laikotarpiu, kaip žymimos specialios politinės agitacijos transliacijų bei kandidatų diskusijų laidos.
Politinė reklama turi būti atskiriama nuo kitos informacijos skelbiant ją kaip atskirą informacijos vienetą. Ji negali būti publikacijos, laidos ar reportažo dalis.
Ne politinės kampanijos laikotarpiu taip pat turi būti nurodyta, kad tai yra užsakyta politinė reklama. Pavyzdžiui „Politinė reklama", „Užsakyta" ir t. t. Spaudos leidiniuose turi būti nurodomas užsakymo numeris, tačiau pareigos nurodyti apmokėjimo šaltinį ar užsakovą nebelieka.
Politinės kampanijos laikotarpiu nurodomas užrašas nesikeičia nuo ankstesnės tvarkos.

Atnaujintame politinės reklamos žymėjimo apraše patikslintas politinės reklamos žymėjimas internete. Pavyzdžiui, jei skelbiamas straipsnis, kuris yra iliustruotas vaizdo įrašu, tokiu atveju turėtų būti pažymėtas ir straipsnis, ir įrašas. Jei skelbiama kaičioji reklama (baneris), reklamos žymėjimas turi būti matomas viso banerio trukmės metu.

Taip pat numatyta, kad spausdintos politinės reklamos ir publikuojamų politinių reklaminių skydelių žymėjimas turi būti juodos šrifto spalvos, baltame fone, juodame rėmelyje.
Viena iš Rinkimų kodekso naujovių yra ta, kad neatlygintinai skelbiamos politinės reklamos nebebus privaloma žymėti.

REKOMENDACIJOSE DĖL POLITINĖS REKLAMOS SKLEIDIMO IR VERTINIMO - SPECIALIZUOTA INFORMACIJA NEĮGALIESIEMS

VRK sprendimu patvirtintos naujos rekomendacijos dėl politinės reklamos skleidimo ir vertinimo. Jos galioja politinės kampanijos laikotarpiu bei laikotarpiu tarp politinių kampanijų ir nurodo bendrąsias gaires dėl informacijos vertinimo politinės reklamos reguliavimo aspektais.

Pabrėžtina, kad politinės kampanijos metu su ja susijusią politinę reklamą gali užsakyti tik politinės kampanijos dalyviai ar jų vardu veikiantys asmenys.
VRK rekomendacijose atsižvelgta į tarptautinių organizacijų patarimus. Politinės kampanijos dalyviai raginami pritaikyti politinę reklamą neįgaliesiems, taip užtikrinant jų politines teises ir galimybę naudotis jomis lygiai su kitais asmenimis.
Taip pat rekomenduojama, kad rinkimuose į Europos Parlamentą dalyvaujančios politinės partijos turėtų aiškiai nurodyti, kurioms Europos partijoms jos priklauso ar su kuria Europos politine jėga yra susijusios.
Svarbu pažymėti, kad VRK kiekvieną galimą pažeidimą dėl politinės reklamos vertina atskirai ir priima sprendimą atsižvelgusi į tyrimo metu surinktą medžiagą.
Visos VRK sprendimais patvirtintos tvarkos ir rekomendacijos pradės galioti š. m. rugsėjo 1 d. įsigaliojus Rinkimų kodeksui.
Dėl detalesnės informacijos šiais klausimais maloniai prašome kreiptis el. paštu finkontrole@vrk.lt

 

Daugiau informacijos:

Indrė Ramanavičienė
Patarėja (atstovė spaudai)
Tel. (8 5) 239 6295
El. p. komunikacija@vrk.lt

 

 

Paskutinį kartą atnaujinta: 2022-08-30 15:18
 
 

Komentarai (0)

Jūsų el. paštas

Rašyti komentarą

Vardas
Tekstas
Apsaugos kodas
secimg
2007 © “Lietuvos žurnalistų sąjunga” - žurnalistams, mediadarbuotojams ir visuomenei - įvykiai, analizė, kūryba.
Sprendimas: Fresh media