2024 m. kovo 29 d., Penktadienis

Tyrimų fondas

Senos interneto svetainės versijos

Naujos knygos, leidiniai

*print*

Archyvas :: Sigutė Chlebinskaitė: Tu gali sukurti knygą

2020-01-29
 
Sigutė Chlebinskaitė

Sigutė Chlebinskaitė

 

Viena žymiausių Lietuvos knygų iliustruotojų, dailininkė bei grafikė Sigutė Chlebinskaitė vasario 20-23 d. vyksiančioje Vilniaus knygų mugėje jau aštuonioliktą kartą organizuoja Knygų šalies kūrybinę studiją „Tu gali sukurti knygą".
 
Ko jūsų kuriamoje šalyje Vilniaus knygų mugėje laukti šiemet? 
Knygų šalies kūrybinė studijos idėja („Tu gali sukurti knygą") man gimė 2001 metais, o ją su bendraminčiais pradėjome įgyvendinti 2002-aisiais. Sumanymas tapo neatskiriama Vilniaus knygų mugės kultūrinės programos dalimi. Anuomet tokio mugės ir knygų kūrėjų, ne tik išskirtinai rašytojų, pristatymo modelio Europoje neteko matyti, o šiandien jo populiarumą ir aktualumą rodo pasaulyje vykstantys knygų festivaliai, mugės, kurias papildo kūrybinės valandos ir susitikimai su autoriais. Džiaugiuosi galėdama pranešti, jog 2020 m. Knygų šalyje viešės „Oskaro" premijos laureatė, iliustruotoja ir animatorė Torill Kove, ji specialiai pas mus atskris iš Kanados; tikimės sulaukti Janušo Korčako minčių skleidėjos, pasaulyje žinomos paveikslėlių knygų kūrėjos Iwonos Chmielevskos; Elena Selena pristatys Paryžiuje gimusią savo trečiają erdvinę knygą „Neige" (Žiema). Kviesime pažinti gražiausias pasaulio bibliotekas, ta proga pristatymą surengs „Klementinum" biblioteka iš Prahos, tęsime išskirtinių leidyklų viešnių Knygų šalyje tradiciją - šįkart savo unikalų repertuarą ir leidyklos filosofiją pristatys MEMO leidykla iš Prancūzijos. Minint Vilniaus Gaono ir Lietuvos žydų istorijos metus kviesime pažinti Bauhauso mokyklos studento Moi Vero knygą-fotografinį debiutą „Vilniaus žydų gatvė" (1931 m. Šveicarijoje išleistą net 12 500 egz. tiražu), savo knygas vaikams pristatys POLIN (2016 m. geriausiu Europos muziejumi tituluotas) muziejus iš Varšuvos, lankytojams bus pristatyta gražiausių Čekijos knygų kolekcija.

 

 

Ką, jūsų nuomone, reiškia geros ir nelabai geros iliustracijos vaikams? Kad knyga ugdo skonį tarsi aišku, o ar gali jį sugadinti? 
Nedrįsčiau skirstyti iliustracijų į geras ar blogas. Viskas priklauso nuo jų pateikimo knygos makete, nuo to, kaip jos išskleidžia pasakojimą, kaip padeda pasakojimą perskaityti. Bolonijos vaikų knygų mugėje kasmet eksponuojamos geriausios iliustracijos iš viso pasaulio, tačiau patys Bolonijos vaikų knygų mugėje dalyvaujantys leidėjai replikuoja, jog ten eksponuojamos iliustracijos, jų išskirtinumas nebūtinai pritrauks leidėją ir atneš komercinę sėkmę. O vaikystės etapas tai lyg tabula rasa. Manau tai yra knygos kūrėjo ir leidėjo bei laikmečio atsakomybė, kokį antspaudą jie savo sprendimais paliks mažylio vaikystėje. Suaugusieji yra įgalinti tapti tais „gerųjų knygų" filtrais. Jie parenka knygą pagal tai, kokią žinią - turinio ir estetikos - nori perduoti mažiesiems. Suaugusieji formuoja vaiko estetinį raštingumą, moko suprasti knygoje publikuotą mintį, ją skaito, pažindina su personažais pirmiausia intymioje namų erdvėje, taip pratindami prie svarbaus ritualo - būti su knyga, užmigti su knyga, pabusti su knyga. Išmoko knygą tausoti, „pagydyti", branginti. Padėti jiems šį filtrą formuoti yra ir vienas iš Knygų šalies kūrybinės studijos tikslų. Daugelis iš vaikystės atsimename šiurpą ar nuostabą kėlusias iliustracijas, kurias jau užaugę vertiname kaip neblėstančius meno kūrinius, primenančius mums mūsų pačių vaikystės reakcijas. Vaikystės patirtys su knyga tampa lyg savotišku blyksniu, primenančiu mūsų pačių vaikystės žvilgsnio akimirką. Iš tokių akimirkų neišaugama, jos lieka svarbios ir brangios kaip ir pačios knygos.
Knygų šalies studijos pavadinimas „Tu gali sukurti knygą" tarsi sufleruoja, kad tą padaryti gali bet kas. Iliustruoti - taip pat? Kas šiais laikais yra geros knygos kriterijus? 
Studija skirta ne tik vaikams, bet ir visiems besidomintiems. Knygos kūrimas yra labai pagavus dalykas, turbūt todėl pastaraisiais metais sutinkame daug norinčių sukurti savo puslapį ar net visą knygą. Kūrybinėje studijoje dalyvis patiria, jog knygos kūrimo procesas kartais reikalauja daug pastangų ir susikaupimo, pažįsta kūrybines mūzas, kūrybinį nuovargį bei sukurtą rezultatą lydintį džiaugsmą. Knygos kūrimo procese dalyvis patenka į atskirą visatą ir ta jo patirtis virsta knygos kūnu. Šia visata kūrėjas ir dalinasi su skaitytojais. Kartais ta patirtis tampa tokia galinga, kad lydi žmogų visą gyvenimą

 

Paskutinį kartą atnaujinta: 2020-01-29 15:37
 
 

Komentarai (0)

Jūsų el. paštas

Rašyti komentarą

Vardas
Tekstas
Apsaugos kodas
secimg
2007 © “Lietuvos žurnalistų sąjunga” - žurnalistams, mediadarbuotojams ir visuomenei - įvykiai, analizė, kūryba.
Sprendimas: Fresh media